Position paper over de WIK

10-11-2021

De WIK is intussen al bijna 10 jaar oud en is in al die jaren niet geïndexeerd of geëvalueerd. Wel wordt via uiteenlopende kanalen regelmatig bepleit dat de incassokosten omlaag moeten. En dat, terwijl steeds meer partijen waaronder de overheid zelf het grote belang van maatschappelijk verantwoorde incasso inziet en zelfs onderstreept.
Alle andere aanbieders in de schuldenketen, van bewindvoerders, schuldhulpverleners tot gerechtsdeurwaarders, zagen in de de afgelopen jaren hun tarieven (soms zelfs fors) verhoogd worden. Dat dit niet voor de WIK geldt en een fikse omissie mag worden genoemd, wordt door steeds meer partijen bepleit. Samen met de KBvG, de VCMB en de VVCM heeft de NVI een position paper opgesteld, die op 3 november 2021 aan de Tweede Kamer is gestuurd door demissionair minister Sander Dekker. Hij heeft intussen laten weten dat de WIK in het najaar 2021 mee zal worden genomen in een nader onderzoek.

Lees hier meer over de wet op de incassokosten.

NVI Secretariaat

Postadres: